Lademysteriet

Lading og alt omkring dette temaet er gjerne en av de første store mysteriene en møter ifb. med Tesla (og elbil generelt). Her er en kort innføring i emnet:

  1. Hjemme lader en stort sett med ladekladden (les: ladekabelen med stikkontakt som følger bilen, UniversalMobileConnector som Tesla kaller den) eller en veggboks (f.eks. Tesla Wallcharger). Avhengig av strøm- og ladeopplegg får de fleste Model X en ladehastighet på mellom 14 km/t (230 V/13 A) og 30 km/t (230 V/32 A – med standard lader (serie før 30. juni 2017) eller enkeltlader kan det nyttes maks 28 A eller 6 kW). Mer er mulig, men det forutsetter at den aktuelle Tesla-en har oppgradert lader (dobbeltlader, høyytelseslader) samt 400 V for maks yttelse.
  2. På tur er superladerne førstevalget og det er den absolutt raskeste måten å lade Tesla-en på. Avhengig av forskjellige faktorer som antall biler som lader, ladetilstand, temperatur på batteriet (kaldt batteri = lav hastighet) til egen andre biler som lader får man mellom 80 km/t og 530 km/t. Er man heldig, finnes det en såkalt «destinasjonslader» på reisemålet. Her lader man gjerne med samme hastighet som ved bruk av veggboks (i en del tilfeller er destinasjonsladeren en Tesla Wallcharger). Noen steder finnes det «røde kontakter» (400 V) som gir ok ladehastighet. For å kunne benytte seg av disse, trengs enten «rødt adapter» (16 A) fra Tesla eller en overgang for blått adapter (32 A)
  3. En annen mulighet for (relativ) rask lading består av å bruke hurtigladestasjoner. Her kan man få rundt 120 km/t i timen. Her er det viktig å være oppmerksom på at det finnes forskjellige systemer:
    1. ChaDeMo lading (ikke Model 3). NB! Man trenger Teslas ChaDeMo-adapter for å kunne benytte disse ladestasjonene.
    2. CCS  (Model S/X):
      1. med CCS-adapter (gjelder for biler produsert etter mai 2019; kostnad: NOK 1 657,-)
      2. ettermontert CCS-lademulighet 0g CCS-adapter (gjelder for biler produsert før mai 2019); kostnad: NOK 4 873,-)
    3. CCS lading uten adapter (kun Model 3)
  4. I det daglige / når man ikke er på langtur / under tidspress, er lading med type 2 (også kalt Mennekes) som finnes forskjellige steder (f.eks. diverse offentlig tilgjengelige ladestasjoner, hoteller etc.) en aktuell opsjon. Ladehastigheten kan være alt fra 15 km/t til 55 km/t – avhengig av type ladestasjon og ikke minst type lader i Tesla-en (her gjelder de samme forutsetningen som det som er nevnt under punkt 1.)
  5. Kun Model 3 kan benytte seg av ladekontakter av type CCS (Combined Charging System) uten å bruke adapter. Men: de fleste ladestasjoner som har CCS har også Chademo samt type 2 og omvendt.

NB! ovennevnte sammendrag er sterkt forenklet og oppgitt ladehastighet i km/t er for gjøre det lett å forstå. Faktisk ladehastighet er avhengig av en rekke faktorer og ladestasjonens (teoretiske) maksimaleffekt er oppgitt i kW. Mye mer detaljert informasjon om alt som har med lading å gjøre finnes på sidene til TOCN og Tesla.

Noe annet som er verdt å sette seg inn i er de forskjellige typene av strømuttak som finnes. Her menes det altså generelle Strømuttak som kan brukes til lading med laddekabelen (UMC).