Tesla på langtur

Påske 2019. En tur til Tyskland står på programmet. Vi tar båten fra Bergen til Hirtshals og derifra går reisen til Sør-Tyskland. Drøye 1 300 km skal kjøres gjennom Danmark og Tyskland på én dag – en strekning som vi har klart på drøye 12 timer med vår tidligere Porsche Cayenne turbo.

Allerede etter kort kjøring på motorvei i Danmark ble det klart at hastighet fort går på bekostning av rekkevidden. Når vi er på tur er det ikke fristende med nøye planlegging og/eller «elbiltilpasset» kjøremønster og trange marginer. Av denne grunnen velger vi å ta ladestopp ved superladere når «tanken» er rundt 20 % og lader til 80 % (sistnevnte mest fordi ladehastigheten synker betraktelig når 80 % er nådd). I praksis betyr dette en 30 minutters ladepause alle 1 1/2 til 2 timer. Turen tar dermed 16 timer.

CHAdeMO-lading i Quickborn

Etter noen dager i Sør-Tyskland med tilhørende utflukter i nærmiljøet og Østerrike bærer det tilbake til Norge. Denne gangen med overnatting i Nord-Tyskland. Etter overnattingen i Nord-Tyskland tok vi to korte handlestopp. Begge tilbød gratis lading, hhv. CHAdeMO og type 2 (som vi benyttet oss av).

Type 2 lading i Flensburg

Fasiten for hele Tysklandsturen med veldig variert kjøring er:

Ellers kan vi berette om følgende når det gjelder superladere i Danmark, Tyskland samt Østerrike (én lader vi brukte):

  • det var aldri kø
  • det var noen tyske biler
  • de andre som ladet var stort sett norske biler (i Danmark og Nord-Tyskland) eller sveitsere (i Sør-Tyskland)
  • superladerne leverte stort sett rundt 110 kw (når batteriet var mellom 20 % og 80 %)
  • i Bregenz (Østerrike) var det INGEN andre biler som ladet

Siste innlegg

Arkiv

Kategorier

Meta

Robert Skrevet av: