Da var dagen for det første «ekte» problemet kommet og det ser ut å være virkelig alvorlig.
Kort tid etter at bilen var satt på lading, melder Teslaapp-en at ladingen har blitt avbrudd.

Det første jeg tenkte var strømavbrudd, men ettersom det ikke var mulig å få kontakt med app-en var det best å sjekke bilen. Overraskelsen var stor da jeg oppdaget at bilen så og si var «død». Det var mulig å åpne med nøkkelen, men ingen av skjermene slo seg på og det var heller ikke mulig å få til noen form for omstart.
Dermed var det på tide å ringe til Tesla veihjelp (roadside assistance). Etter drøye 5 minutter i telefonkø svarte en hyggelig nordlending som kunne informere om at bilen var «offline» og at den hadde gitt melding om problemer med hovedbatteriet :-(. Bilen måtte hentes.
Klokken var da blitt nesten 11.
Videre skjedde følgende:
- 11:25: Tesla veihjelp ringer og informerer om at tauebil og leiebil er rekvirert.
- 11:47: tauebilsjåføren ringer og informerer om at leiebil er hentet og at han er på vei.
- 12:14: Tauebil og leibil (Volvo hybrid) er på plass.
- 12:32: Etter iherdig jobbing klarte tauebilsjåføren å få Teslaen i «Tow mode» og rulle den på tauebilens lasteflak
- 13:32: Tesla veihjelp følger opp, informerer om at vår Tesla er levert Tesla Kokstad.
Når gjelder det å avvente og se hva som er problemet – og ikke minst – hvor lang tid det tar å fikse … Selve veihjelpen var imponerende. Håper at Tesla Kokstad lever opp til denne standarden.